Apr 11, 2012

SOURDOUGH - LIEVITO MADRE

English / Italiano

HOW TO MAKE A STARTER
COME OTTENERE UN LIEVITO NATURALE 

La pasta madre, se curata, durerà...per SEMPRE (o quasi!). 
Nel mio frigorifero ne ho una che ho fatto lo scorso anno, e che prima di lievitare, mi ha fatto sudare 7 camicie (ho dovuto gettarla più volte perché al posto di lievitare, ammuffiva).
L'altro giorno ho voluto rifare l'esperimento per poterlo documentare "passo per passo" e magari ispirare qualcuno di voi a produrre e cucinare con questo magnifico prodotto.
Una gran fortuna! La nuova pasta madre è "nata" senza nessuna difficoltà!
Ecco come ho fatto, seguendo la ricetta delle Sorelle Simili. 

The sourdough (or mother dough), if treated well, will last ... FOREVER (or almost!).
In my refrigerator I have one that I've made last year and which made me go through all sort of emotional states before being ready: I had to throw it away several times because instead of rising, it went all moldy).
The other day I wanted to redo the experiment in order to be able to write a step by step document for this blog and maybe encourage some of you to make and bake with this wonderful product.
This time I've been soooo lucky: The new sourdough was "born" without any difficulty!
Here's how I did, following the recipe of the "Sorelle Simili". 

Ho impastato i seguenti ingredienti:    
I've kneaded the following ingredients:

     Ingredienti:                              Ingredients:
     200 g di farina                            200 g flour
     90 g di acqua                              90 g water 
     1 cucchiaio di olio                        1 tablesoon vegetable oil
     1 cucchiaio di miele                      1 tablespoon honey



Poi ho formato una palla e riposta in una tazza. 
Then I've formed a ball and put it in a mug.


Ho coperto la tazza con un piattino e messo a riposo in un luogo caldo per 48 ore. Come luogo caldo ho scelto la macchina del caffé, che, quando é accesa, riscalda automaticamente il suo ripiano.  
I've covered the mug with a saucer and let it rest for 48 hours in a warm place (guess what? As a warm place I've chosen the top of the coffee machine: when it's on, it warms up its top!)


Dopo 24 ore si presentava così. 
This is how it looked like after 24 hours.


Dopo 48 ore si presentava così. Che gioia! Notate come sia lievitata?! 
And this is how it looked like after 48 hours. Wow! Noticed how it has risen?!



48 ore sono trascorse. Tempo di procedere con il primo rinfresco. 
La formula "magica" del rinfresco:
1 dose di impasto, 1/2 dose di acqua, 1 dose di farina.
Innanzitutto ho tolto la parte superiore e prelevato il centro dell'impasto.  

48 hours have passed. It's high time for the first refreshal. 
The refreshal formula: 1 part of dough, 1/2 part of water, 1 part of flour. Firstly, I've eliminated the top and taken the dough in the center.


Ho pesato l'impasto (in questo caso 130 g / SENZA ciotola). 
I've weighted the dough (in this case 130 g / WITHOUT the bowl).


Ho pesato l'acqua (in questo caso 65 g - che corrispondono alla metà del peso dell'impasto). 
I've weighted the water (in this case 65 g, which correspond with the half of  the dough's weight).


In una ciotola ho dissolto i 130 g d'impasto nei 65 g di acqua, 
In a bowl I've dissolved the 130 g of dough in the 65 g of water,


e aggiunto 130 g di farina (che corrispondono al peso dell'impasto prima di essere dissolto nell'acqua). 
and added to it 130 g of flour (which correspond to the weight of the dough before being dissolved in water).


Ho mescolato l'impasto dapprima con un cucchiaio e poi con le mani fino ad ottenere un impasto omogeneo ed elastico. 
First I've mixed the dough with a spoon and then with my hands and kneaded till smooth and elatic.


Ho formato una palla che ho riposto in un contenitore di vetro coperto da un piattino e lasciato riposare per altre 24 ore. 
I've formed a ball, which I've put into a glass container closed with saucer and let it rest for another 24 hours.



E dopo altre 24 ore l'impasto si presentava così...MAGNIFICO!
Prima che il lievito madre sia pronto per il suo utilizzo dovrò continuare con i rinfreschi giornalieri per una decina di giorni.
Poi quando sarà in grado di lievitare in 2-4 ore potrò farci ... pane, panini, pizza, panini dolci... una marea di bontà!!! 
This is how it looked like after another 24 hours: FANTASTIC!
I'll have to go on with the daily refreshal for another 10 days before using it. The sourdough will be ready for use when it rises within 2-4 hours.




A tutti coloro che sono fans delle Sorelle Simili e le loro squisite ricette, vorrei presentare uno splendido gruppo in Facebook "Tutti quelli che amano le Sorelle Simili".
Il gruppo è stato fondato da Franca Anna Decembrotto dopo aver fatto un corso con le Sorelle Simili ed esserne rimasta affascinata, e viene amministrato della gentilissima Cinzia Martellini Cortella, sempre pronta a rispondere alle nostre domande. Passate a visitarlo.


BYOB Badge



Dove acquistare i libri delle Sorelle Simili:



Print Friendly and PDF

  Sign up to my free Newsletter. Iscriviti alla mia Newsletter gratuita.
To validate, please check your email (or spam folder) and press on the confirmation link. 
Per validare l'iscrizione, premi il link di conferma che riceverai per email (controllare la casella di posta indesiderata).


4 comments:

  1. I'm there and I'm the first commenter, I'm so glad I never get to be on top!! hahaha the recipe looks delicious btw

    ReplyDelete
  2. Hi. Thanks for commenting. Since you love experimenting, too, you should try this one.

    ReplyDelete
  3. What a beautiful starter! I've never made a starter in this fashion (using vegetable oil and honey). I've always used only water and flour. I am intrigued. Mine is more "liquid" while yours is more dough-like. I may have to try making it this way - it looks fantastic! Thank you for sharing it w/ BYOB :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sweet and that's itApr 23, 2012, 2:57:00 AM

      Hi. Thank for commenting.
      Yes mine is really dough like and it's the first time it started beautifully and vigorously. Last year I had to discard it twice as it went mouldy...
      Love to be on BYOB.

      Delete

MANY THANKS for your Feedback - IL VOSTRO COMMENTO MI STA A CUORE!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...